چگونه به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنیم؟

اعتماد به فروشگاه های اینترنتی
  1. خانه
  2. آموزش های طراحی سایت
  3. چگونه به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنیم؟

چگونه به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنیم؟

 در گذشته بسیاری از مردم برای آنکه از فروشگاه‌های اینترنتی محصولات خود را خریداری کنند تردید داشتند و نظرشان بیشتر درباره این بود که به بازار مراجعه کرده و کالاهای موردنظر خود را در فروشگاه‌های مختلف بخرند. اما عدم دسترسی به تمامی فروشگاه‌ها و دور بودن از یکدیگر، ایجاد صرف زمان زیاد برای پیدا کردن کالای موردنظر، راه رفتن زیاد، گشتن پی‌درپی در فروشگاه‌های متغیر، از مهم‌ترین معایب خرید حضوری هستند. همچنین این که بسیاری از افراد با توجه به دغدغه‌های امروز وقت کافی برای خرید کردن حضوری نداشته اند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان، فروشگاه‌های اینترنتی امکان خرید آنلاین و بدون دردسر را به ‌راحتی برای افراد جامعه مهیا کرده است. خصوصا در دوران کرونا به دلیل تعطیل بودن فروشگاه‌های حضوری، مردم اعتماد بیشتری نسبت ‌به فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کرده اند.

تنها با استفاده از اینترنت با خیال راحت در اتاق خود استراحت کرده با استفاده از گوشی و تبلت خرید اینترنتی خود را آغاز کنید. اما مهم‌ترین مسئله این است که چگونه به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنیم؟

همان‌طور که در پاراگراف قبلی بیان شد تنها اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی مسئله‌ای است که مردم معمولاً از خرید آن امتناع می‌کنند. اما اگر بتوانند اصول و قواعد در نظر گرفته و نسبت ‌به معتبر بودن یا عدم اعتبار فروشگاه اعتماد حاصل پیدا کنند، قطعا خرید اینترنتی بهترین گزینه است. به ‌همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا شما را با چگونگی اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی آشنا کنیم.

پیشنهاد ویژه: طراحی سایت در رشتطراحی سایت در گیلان 

مهم‌ترین موارد برای اعتماد به فروشگاه اینترنتی

برای آنکه بتوانید از فروشگاه اینترنتی معتبری خریداری کنید باید چند مؤلفه و فاکتوری را در نظر بگیرید که این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • استفاده از سایت‌های آشنا:

مهم‌ترین بخش خرید از فروشگاه اینترنتی استفاده از سایت‌های شناخته ‌شده و معتبر است. زیرا این سایت‌ها ریسک خطر خرید آنلاین را کم کرده و معمولاً دارای اسپانسرهایی موفق و معتبر هستند. توجه داشته باشید هر سایت اینترنتی که در صفحه‌هایی که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو می‌بینید قطعا معتبر نبوده و ریسک خرید بالایی دارد.

به‌ همین دلیل بهتر است از سایت‌های خریداری کنید که اسم آشنایی داشته یا در صفحات اول گوگل نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال سایت دیجی کالا یا آمازون معتبرترین فروشگاه‌ها برای خرید آنلاین هستند.

  • توجه به https

از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند اعتماد به فروشگاه اینترنتی را ایجاد کند وجود ssl در آدرس سایت است. هیچ‌گاه از سایت‌هایی که پروتکل آن http است و از امنیت SSL استفاده نمی‌کنند خرید نکنید در واقع ssl لایه‌ی امنیتی در https است که باعث ایجاد یک خرید ایمن می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر تمامی وب‌سایت هایی که مجهز به ssl هستن در کنار آدرس سایت آن‌ها یک آیکن قفل نمایش‌ داده‌ شده که بیانگر امنیت بالای سایت است.  درصورتی‌که این آیکون را مشاهده نکردید باید بدانید که سایت فاقد اعتبار بوده و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی و حریم خصوصی شما باعث عدم امنیت خرید اینترنتی خواهد شد.

  • داشتن نماد الکترونیک

از دیگر مهم‌ترین فاکتورهای اعتماد به فروشگاه اینترنتی داشتن نماد الکترونیک در سایت آن‌ها است. زیرا این نماد به وسیله مرکز توسعه تجارت الکترونیک به صاحب سایت ارائه‌ شده و کاربران قادر هستند با کلیک بر روی این نماد اطلاعات مهم درباره‌ی فروشگاه و مالک آن را به دست آورند.

وب‌ سایت هایی که این نماد را دارند موظف هستند که شکایات و مشکلات مشتریان را نسبت ‌به خرید آنلاین خود بررسی کرده و به آن‌ها پاسخ ‌گو باشند. در غیر این صورت ممکن است نماد الکترونیک آن‌ها حذف شود.

زمانی‌که مشتری بر روی این نماد الکترونیک کلیک کند باید بر روی یکسان بودن آدرس سایت با آدرس این نماد دقت کرده و توجه داشته باشد که صفحه باز شده یک صفحه وب در مرورگر باشد.

  • خواندن انتقادات و نظر مشتریان

قبل ‌از آنکه اقدام به خرید کالاهایی از فروشگاه‌های اینترنتی کنید ابتدا به قسمت نظرات مراجعه کرده و نسبت‌ به انتقادات و نظرات مثبت و منفی آن‌ها مطالعه داشته باشید. البته این کار روش قطعی برای جلب اعتماد فروشگاه‌های اینترنتی نبوده اما می‌تواند با کمی دقت مطالب خوبی را نسبت‌به سایت به شما بدهد.

  • داشتن راه‌های ارتباطی در سایت

تمامی وب‌سایت های فروشگاهی معتبر، در قسمت تماس با ما چند راه ارتباطی را برای کاربران فراهم کرده تا در صورت لزوم بتوانند با آن‌ها تماس گرفته و سوالات و مشکلات خود را با قسمت پشتیبانی مطرح کنند. بنابراین وجود آدرس‌هایی از شبکه‌های اجتماعی، شماره تماس و دیگر راه‌های ابتدایی نشان‌دهنده اعتبار یک وب‌سایت می‌باشد.

  • روش‌های پرداخت

از دیگر نکاتی که نسبت‌به اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی باید بررسی کنید نحوه دریافت مبلغ است. معمولاً فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت درب منزل را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند اعتبار بیشتری دارند و می‌توان به آن‌ها بهتر اعتماد کرد.

اما ممکن است بعضی از فروشگاه‌ها نیز به دلیل مسائلی مانند عودت کالا توسط مشتری رغبتی نداشته باشند تا پرداخت درب محل باشد و این اختیار را به مشتری ندهند

در واقع پرداخت آنلاین و پرداخت درب منزل نمی‌تواند یک گزینه اصلی برای اعتبار سنجی وب‌سایت ها باشد. اما اگر وب ‌سایتی پرداخت آنلاین داشت و در کنار آن فروش عمده نیز انجام می‌داد، باید توجه داشت که روش‌های تسویه آن و روش‌های ارسال آن چگونه است.

به‌عنوان مثال برای خرید عمده لوازم‌های جانبی توجه داشته باشید که سفارشات شما در طول چند روز و از چه طریقی به دست شما خواهد رسید. روش‌های پرداخت این محصول به چه شکل است. معمولاً اگر سایتی تمامی موارد دیگر را مانند نماد الکترونیک یا وجود امنیت بالای سایت داشته باشد، پرداخت اینترنتی آن نیز بلامانع است.

  • توجه به سیاست حفظ حریم خصوصی

کاربر محترم باید نسبت‌به نحوه ذخیره اطلاعات خود در سایت و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی وب‌سایت اطمینان حاصل پیدا کند. زیرا ممکن است وب‌سایت های نامعتبر از سیاست خاصی برای حفظ حریم خصوصی مشتریان در نظر نگرفته و در صورت به سرقت رفتن و سوءاستفاده از این اطلاعات دردسرهایی برای مشتری فراهم کرده و صاحبان فروشگاه نسبت به آن مسئولیتی برعهده نگیرد. معمولاً فروشگاه‌های معتبر برای جلب اعتماد مشتریان خود سیاست‌های خاصی برای حفظ حریم خصوصی آن‌ها در نظر گرفته و در صورت سرقت رفتن کاملاً نسبت ‌به آن‌ها مسئولانه عمل می‌کنند.

  • عدم انتشارات اطلاعات مهم و شخصی

معمولاً فروشگاه اینترنتی برای آنکه بتواند کالای شما را ارسال کند نیاز به برخی از اطلاعات شخصی دارد. اما کاربر محترم باید هنگام ثبت سفارش خود توجه داشته باشد که اطلاعات شخصی ضروری خود را وارد نکند. معمولاً میزان درآمد، شماره‌تلفن‌های اضافی، شغل و دیگر اطلاعاتی که تأثیری در خرید متقاضی ندارد و اطلاعات شخصی به حساب آمده و نباید در اختیار وب سایت‌ها قرار بگیرد.

سخن پایانی درباره اعتماد به فروشگاه های اینترنتی

در این مقاله شما عزیزان را با راه‌های اعتماد به فروشگاه اینترنتی آشنا کردیم فروش و خرید اینترنتی یکی از بهترین روش‌های معامله است. زیرا علاوه ‌بر حذف واسطه‌ها و پرداخت قیمت مناسب و ارزان ‌تر از خرید حضوری، افراد می‌توانند بدون صرف زمان و هزینه گزاف برای پیدا کردن کالای موردنظر به‌راحتی آن را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.  اما برای خرید اینترنتی حتما باید نکاتی که در پاراگراف‌های قبلی بیان شد را به ‌خوبی مدنظر قرار گرفته و از اعتبار و صحت سایت اینترنتی مطمئن شوید. اگر به هر دلیلی از یک سایت نامعتبر خریداری کردید، در اسرع وقت با پلیس فتا تماس پیدا کرده و آدرس سایت و شماره کارتی که با آن مبلغی رو جابه‌جا کردید را ارسال کنید.

 

5/5 - (3 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
دامنه چیست و انواع آن کدام ها هستند؟
نوشتهٔ بعدی
مزایای طراحی سایت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست